CHELSEA TÖRTÉNELME (rövidecskén)
A száz éve, 1905. március 14-én, a Kensington FC és a Stamford Bridge FC
fúziójával létrejött Chelsea FC sohasem volt népszerű Angliában, különösen azt
követően, hogy a hetvenes években afféle "procc" klub lett belőle, a londoni
felső tízezer kedvenc egyesülete. (Chelsea London legdrágább kerülete, itt a
legmagasabbak az ingatlanárak.) Ugyanakkor - szinte paradox módon - a Chelsea
szurkolótábora volt mindig is a legvadabb a szigetországban, úgy hogy a
következő szóbeszéd járta: egy igazi Chelsea-szurkoló két székre vált jegyet a
Stamford Bridge-en; az egyiken ül, a másikat pedig behajítja a pályára, amikor
kitör a botrány.
A mai rongyrázó korszak valójában nem is Abramovics érkezésével kezdődött,
hanem akkor, amikor Ken Bates egyetlen fontért megvásárolta a klubot -
pontosabban annak hárommilliós adósságállományát. Bates olyan olyan sztárok
leszerződtetésével, mint Vialli vagy Zola, megerősítette a gárdát, amely
1997-ben hatodik lett a bajnokságban, s ennél a pozíciónál azóta sem végzett
hátrébb.
Bates azonban képtelen volt anyagilag rendbe szedni a Chelsea FC-t, ezért
jött megváltásként Abramovics 80 millió eurós vételi ajánlata a klub
részvényeinek 51 százalékára. Mindez 2003 júliusában történt, s azóta nincs
megállás.
"Red Rom" elcsábította Manchesterből a MU ügyvezetőjét, Peter Kenyont, a
Tottenham PR-igazgatóját, s a tengerentúli futball-liga (szigorúan
amerikaifutballról, nem soccerről van szó) legmenőbb marketingszakemberét.
Utóbbi úriember ugyan még életében nem látott európai futballmeccset, ötletei
azonban minden igényt kielégítenek.
A közönség pedig élvezi az egész színjátékot. Valahányszor Abramovics szőke
feleségével megjelenik a Stamford Bridge díszpáholyában, a tömeg kórusban
kántálja: "We're fucking loaded!", amit szalonképesen valahogy így fordíthatnánk
magyarra: "Tele vagyunk lóvéval!"
2005 az ázsiai és az észak-amerikai piac meghódításának éve lesz a tervek
szerint, ennek érdekében például minden hazai meccsre vendégül látnak néhány
Egyesült Államokbeli szurkolót - sorsolásos alapon kiválasztva -, akiknek minden
költségét állják, kezdve a repülőjegytől a szállodaszámláig.
Azaz forradalmasítják a futball marketingjét a Stamford Bridge-en. Azon a
Stamford Bridge-en, ami nem is Abramovics tulajdona, hanem a szurkolóké, egészen
pontosan az általuk alapított "Chelsea Pitch Owners", azaz a Chelsea-pálya
tulajdonosai névre hallgható részvénytársaságé, amelybe három angol fontért
jegyezhetnek részvényt az érdeklődők.
Itt tart ma az a klub, melynek játékosai elsők voltak a futballtörténelemben
- az Arsenal labdarúgóival együtt -, akik számot viseltek a mezük hátán, egy
1927-ben rendezett Arsenal-Chelsea bajnoki találkozón. A teljes igazsághoz azért
hozzá tartozik, hogy a számozás ötlete Herbert Chapmané, az "Ágyúsok" legendás
menedzseréé volt.
|